Съдбата като шанс [5] - Торвалд Детлефсен

« назад | съдържание | напред »

Херметическата философия

Ако сравним действителността с кръг, то науката разделя кръга от периферията му навътре на множество сегменти, т. е. на специализирани дисциплини (медицина, физика, химия, биология и така нататък). Чрез изследването на тези специални области хората се надяват, че един ден ще се срещнат в центъра на Кръга. За съжаление обаче тази цел се отдалечава на все по-недостижимо разстояние, защото високата степен на специализация прави все по-трудно интердисциплинарното разбиране.

Езотеричните занимания започват не в периферията, а в центъра на кръга. Езотериката проучва универсалните закономерности. Веднъж разбрали ги, на нас ни остава само да ги проектираме върху различните сегменти на кръга, върху различните специални области. Това знание превъзхожда знанието на специалиста, защото то се отнася за всички останали области и може адекватно да подреди всички специалности в действителността.

Езотеричното мислене следва един основен принцип. Неговата езикова формулировка ни връща към родоначалника на езотериката Хермес Трисмегист . Кръстена на него, езотериката се нарича още „херметическа философия". Хермес Трисмегист, „трикратно Великият Хермес" е бил жрец и посветен в древен Египет. Подробностите от биографията му обаче се губят в мрака на историята. Той е събрал квинтесенцията на мъдростта в петнайсет тези, написани върху плоча от зелен ориенталски корунд. Плочата, която отдавна е изчезнала, влиза в историята под името „Тabula smaragdina". Ето и нейният текст.

Табула смарагдина на Хермес Трисмегист

  1. Истинско означава без лъжа, със сигурност и най-искрено.
  2. Онова, което е долу, е същото като онова, което е горе. И онова, което е горе, е същото като онова, което е долу, за да се осъществят чудесата на едно-единствено нещо.
  3. И еднакви, като създадени от единствения Бог, са всички неща, дошли от представата на едно-единствено нещо. Значи, от това единствено нещо са родени всички неща, по негово подобие.
  4. Бащата на това нещо е Слънцето, майката е Луната.
  5. Вятърът го е износил в утробата си.
  6. Кърмачката на това нещо е Земята.
  7. Навсякъде до това единствено нещо е бащата на цялото съвършенство на света.
  8. Енергията на същото това нещо е съвсем цялостна, както когато е било превърнато в земя.
  9. Трябва да разделиш земята от огъня, тънкото от дебелото, много нежно и с голямо разбиране.
  10. То се издига от земята към небето и се връща отново към земята и приема силата на горните неща и на долните неща.
  11. Тогава ще имаш красотата на целия свят. Всяко неразбиране ще отстъпи пред теб. Това единствено нещо е най-силната сила от всички сили, защото то може да преодолее всички неясноти и да проникне във всяка твърдост.
  12. По този начин е създаден светът.
  13. Ще се появят прерасни подобия, чиято същност е описана тук.
  14. Името ми е Хермес Трисмегист, защото аз съм този, който притежава трите части на мъдростта на целия свят.
  15. Каквото казах за делото на слънцата, в него не липсва нищо, напълно съвършено е.

Знам, че на пръв поглед този текст изглежда напълно непроницаем за модерния човек. Но причината не е текстът, а нашето разбиране. В тези петнайсет тези е събрано цялото знание, което някога е било достъпно за човека. Текстът описва създаването на нашата Вселена и заедно с това и изнамирането на алхимическия камък на мъдреците. За онзи, който разбере целия текст, всички библиотеки ще станат излишни, защото той ще притежава цялата мъдрост - „В него не липсва нищо, напълно съвършено е".

Подобни твърдения могат да се изтълкуват като фантасмагории и да дадат достатъчно основание на някой на това място да скъса окончателно с интереса си към езотериката. Който обаче си направи труда да се зарови по-дълбоко в изучаването на херметическия език и символика, един ден сам ще проумее значението на този текст.

« назад | съдържание | напред »


Tools